Webshops
VANLIER: al meer dan 200 jaar een begrip in de schoenenindustrie
Van Lier is een Nederlands merk van mannenschoenen. Het gelijknamige bedrijf uit 1815 was lang een familie-onderneming die gevestigd was in en rond het Brabantse Loon op Zand, een centrum van schoenfabricage. Met een indrukwekkende groei van hun online webshops en introductie van een nieuw outletkanaal, stond VANLIER voor een uitdaging: de handmatige processen konden de snelheid en omvang van het online succes niet langer bijbenen.
-
De keuze voor Boxwise: een logische stap voor groeiende webshops
De snelle groei van VANLIER’s online kanalen liet duidelijk zien dat het orderproces anders moest. “De groei van onze online kanalen maakte het duidelijk: het oude voorraad managementsysteem voldeed niet meer. Vooral tijdens piekperiodes zoals Black Friday, worstelden we met onvoldoende handscanners en veel handmatige processen. Hierdoor ontbrak het vooral aan snelheid en efficiëntie. Dit is juist tijdens deze momenten heel belangrijk, omdat je zo snel mogelijk aan de klant wil leveren. Bovendien was het lastig om nieuw personeel in te zetten. Het handmatige systeem vereiste veel uitleg. Nieuwkomers vonden het moeilijk om de werkprocessen vlot te leren, wat weer leidde tot vertragingen. Daarnaast loop je bij handmatig werk altijd meer risico op fouten. Ook deze foutmarge wilden we graag verkleinen met een nieuw magazijnbeheersysteem.” -
De diepgravende kennis van onze systemen maakte het verschil
De keuze voor Boxwise was een logische stap, vooral vanwege de integratie met het ERP-systeem. “Boxwise kent Exact door en door, wat handig is omdat ons hele ERP-systeem hierop draait. De diepgaande kennis van onze processen maakte een groot verschil. Ze snapten onze bedrijfsvoering, waardoor we processen niet tot in detail hoefden uit te leggen. Het contact met Boxwise was vanaf het begin laagdrempelig en toegankelijk, wat direct een goede basis legde voor de samenwerking. Dit zorgde ervoor dat we met vertrouwen konden bespreken wat we nodig hadden”. -
Snelle implementatie door deskundige handen
Dankzij gerichte gesprekken en een grondige behoefteanalyse vanuit Boxwise kon er snel geschakeld worden naar een passende implementatie. “Boxwise wees een consultant toe die ons door het hele proces leidde. Deze samenwerking was zeer verhelderend, vooral als het ging om de noodzakelijke specifieke aanpassingen. De consultant kwam met oplossingen die precies pasten bij de bijzondere vereisten van de verschillende SKU’s in onze voorraad. Het was duidelijk dat ze ons goed begrepen, wat de implementatie vlot en moeiteloos liet verlopen. Het is fijn samenwerken met een partner die je ERP-systeem door en door kent en de uitdagingen aanvoelt. Dit zorgde vooral voor een snelle voortgang tijdens het hele proces.” -
Dankzij Boxwise werken we nu een stuk efficiënter
Dankzij de persoonlijke begeleiding van Boxwise konden we snel aan de slag. Samen met een consultant hebben we het systeem doorlopen, direct getest en stapsgewijs verfijnd. We begonnen met de implementatie in september en tegen half november, net voor Black Friday, functioneerde alles perfect. Dankzij Boxwise werken we nu een stuk efficiënter: met hetzelfde aantal magazijnmedewerkers kunnen we nu méér orders verwerken. Ook is onze foutmarge afgenomen, omdat veel handmatige processen zijn geautomatiseerd. Het systeem is bovendien zeer toegankelijk, waardoor medewerkers er snel mee aan de slag konden. Dankzij de gebruiksvriendelijke scanners van Boxwise hebben nieuwe medewerkers het systeem snel onder de knie, zonder al te veel inwerktijd.” -
Belangrijke stap richting duurzaamheid
De implementatie van Boxwise opende de deur naar verdere optimalisatie. Terwijl we met Boxwise werkten, merkten we dat er wat tijd nodig was voor de communicatie tussen Exact en Boxwise. Dit zorgde ervoor dat het langer duurde om de bestelbevestigingen en retourformulieren uit te printen bij elke bestelling. Daarom hebben we een belangrijke stap richting duurzaamheid gezet: we stopten met het meesturen van papieren in de verzenddoos en schakelden over naar een milieuvriendelijke aanpak via e-mail. -
Meer dan software: de betrokkenheid van Boxwise
De samenwerking met Boxwise verliep vlekkeloos en het contact was toegankelijk. “Boxwise is makkelijk benaderbaar en de helpdesk goed bereikbaar. De mensen op de supportafdeling weten wat ze doen, waardoor we snel verder kunnen bij problemen of vragen. Ook na de implementatie was Boxwise betrokken bij ons proces. Na enkele weken belden ze om te informeren hoe alles functioneerde en keken ze tijdens de drukke Black Friday-week mee met onze dashboards, om te zien en te controleren of alles goed verliep. Dit liet zien hoe betrokken Boxwise was bij het hele proces, van de eerste ontmoeting tot de implementatie en de verdere ondersteuning”.
Zien hoe moeiteloos wij met Exact integreren?